W dniach 14-15 kwietnia odbyło się XXXII Ogólnopolskie Forum Dziekanów Wydziałów Fizyki i Dyrektorów Instytutów Fizyki. Na Wydziale Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu gościliśmy prawie 60 Dziekanów Wydziałów Fizyki, Dyrektorów Instytutów Fizyki oraz zaproszonych gości.
W trakcie Forum zostały, oprócz zagadnień związanych z ewaluacją, finansowaniem badań naukowych, procedurami awansowymi, poruszone m.in. sprawy związane z kształceniem na kierunkach Fizyka medyczna, promocją fizyki oraz z kształceniem i dydaktyką fizyki na różnych poziomach kształcenia.
Uczestnicy Forum postanowili poprzeć Memorandum napisane przez prof. dr. hab. Tomasza Łuczaka i prof. UAM Edyty Juskowiak z Wydziału Matematyki i Informatyki UAM oraz prof. PWSTE dr hab. Ewę Swobodę w sprawie awansu naukowego dydaktyków matematyki, przy czym Uczestnicy postulują – za zgodą Autorów Memorandum – rozszerzenie pisma o awans naukowy w zakresie “nauk ścisłych i przyrodniczych” oraz jednocześnie stworzenie nowej dyscypliny “dydaktyka nauk ścisłych i przyrodniczych”.
Ponadto, Forum postanowiło skierować dwa listy otwarte do Ministra Nauki i Edukacji – pierwszy dotyczący nauczania fizyki w polskich szkołach (w tym braku nauczycieli fizyki) oraz drugi – dot. kształcenia w zakresie fizyki medycznej.
12:00 | Otwarcie FORUM JM Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Dziekan Wydziału Fizyki, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
12:15 – 13:15 | Prof. dr hab. Grzegorz Węgrzyn, „Procedury awansowe w kontekście ostatnich zmian prawnych”, Przewodniczący Rady Doskonałości Naukowej |
13.15 – 14.00 | Prof. dr hab. Wojciech Wróbel, Natalia Osica, “Wyniki ankiety Dlaczego Fizyka”, Wydział Fizyki, Politechnika Warszawska, ProScience |
14.00 – 15.00 | Przerwa obiadowa |
15.00 – 15.45 | Prof. dr hab. Krzysztof Jassem, “Sztuczna inteligencja w naukach ścisłych”, Wydział Matematyki i Informatyki, Centrum Sztucznej Inteligencji, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
15.45 – 16.15 | Prof. dr hab. Adam Miranowicz, “Sto lat technologii kwantowych”, Wydział Fizyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
16.15 – 16.45 | Panel dyskusyjny z udziałem prof. dr. hab. Tomasza Dietla: „Finansowanie badań naukowych ze środków NCN”, Instytut Fizyki Polskiej Akademii Nauk, Rada NCN |
16.45 – 17.15 | Prof. dr hab. Jan Cieśliński, “Ewaluacja 2017-2021 w naukach fizycznych: wnioski i perspektywy”, Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku |
17.15 – 17.45 | Przerwa kawowa |
17.45 – 18.15 | Prof. dr hab. Maciej Kozak, “Model pięcioletni czy 3+2 – który jest lepszy w efektywnym kształceniu fizyka medycznego”, Wydział Fizyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
18.15 – 18.45 | Prof. dr hab. Tomasz Piotrowski, “Zawód fizyka medycznego – oczekiwania i rzeczywistość”, Wielopolskie Centrum Onkologii, Wydział Fizyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polskie Towarzystwo Fizyków Medycznych |
19.00 | Kolacja |
9.00 – 10.00 | Elżbieta Leszczyńska, “Wyzwania w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli fizyki”, były wielkopolski kurator oświaty |
10.00 – 10.30 | Dr Anita Mika, „Kondycja szkolnej dydaktyki fizyki – stan bieżący i prognozy”, Zarząd Główny PTF, wicedyrektor XIV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Szczecinie, nauczyciel fizyki |
10.30 – 11.00 | Przerwa kawowa |
11.00 – 12.00 | Prof. UAM, dr hab. Edyta Juskowiak, prof. dr hab. Tomasz Łuczak, “Awans naukowy w obszarze dydaktyki nauk ścisłych i przyrodniczych”. Wydział Matematyki i Informatyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
12.00 – 12.30 | Panel dyskusyjny |
12.30 – 12.45 | Informacje PTF |
12.45 – 13.00 | Prof. dr hab. Krzysztof Turzyński, „Krótka charakterystyka studiów i studentów Wydziału Fizyk UW”, Wydział Fizyki, Uniwersytet Warszawski |
12.30 – 13.00 | Wolne głosy, uchwały FORUM DZIEKANÓW |
13.00 | Obiad |
Dokumenty Forum
List otwarty do Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka
Pismo w sprawie nauczania fizyki w polskich szkołach (w tym braku nauczycieli fizyki)
Memorandum kierowane do Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka
Rozszerzenie memorandum w sprawie awansu naukowego dydaktyków matematyki o awans naukowy w zakresie "nauk ścisłych i przyrodniczych" oraz wniosek o stworzenie nowej dyscypliny "dydaktyka nauk ścisłych i przyrodniczych"